A tökéletes bojlis végszerelék
Sziasztok, ebben a bejegyzésben azoknak szeretnék a segítségére lenni, akik a dobós horgászatnak hódolnak, és még nem találták meg a legmegfelelőbb végszereléket, vagy csak szívesen újítanának a siker érdekében.
Az általam preferált egyik nagyon egyszerű és mégis hatékony szerelék bemutatása természetesen számos (főleg külföldi) oldalon fellelhető, azonban ha nincs időtök / kedvetek keresgélni, vagy szerintetek is túl nagy macera 1000 közül kiválasztani a legmegfelelőbbet, engedjétek meg, hogy megosszam a tapasztalataimat, hátha többeteknek segítségére lehetek.
Ugye mindenkinek ismerős az érzés, mikor a szerkót kitekerve azon mérgelődsz, hogy vajon bedobáskor, vagy kifelé menet tekeredett rá a végszerelék az ólomra, leaderre, vagy csak szimplán képződött még pár oda nem illő csomó az előkén?
Ezek sok bosszúságot okoznak, -legyen szó egy hétvégi családos pecáról, esetleg egy amatőr versenyről- és nem mellesleg akár nullára csökkenthetik a kapás esélyét. És valljuk be őszintén, mindnyájan nyugodtabban kémleljük a kapásjelzőinket, vagy hagyjuk pihenni csalijainkat akár 12 órán keresztül a kiszemelt tuti helyen abban a tudatban, hogy a szerelék csomómentesen, megfelelő pozícióban várja a jelentkezőket, lehetőséget adva, hogy minél több élménnyel gyarapodjunk.
A sokat emlegetett “heli rig” a helikopter szereléket jelenti, mely főleg távoli dobásoknál hivatott megmutatni az erejét az ólomklipszes és inline megoldásokkal szemben, de bármilyen távolság esetén eredményesen használható. Ez a rig többnyire leaderrel, vagy leadcore-ral szerelve jelenik meg a piacon, de vastagabb monofil dobóelőkére, esetleg vékony gubancgátló csőre is szerelhető, hiszen a boltokban külön-külön megvásárolható hozzá minden apróság.
Lényege, hogy a súlyozás a szerelék legvégére kerül, előkénk pedig két gumigyöngy között a leaderre egy forgós gyorskapoccsal rögzítve pörög a levegőben egészen a vízbe csapódásig.
Mielőtt belemerülnék a bemutatásába, óva intelek titeket pár dologtól, amikre a későbbiekben már nem térnék ki. Bár megemlítettem őket, mert így teljes a kép, mégsem ajánlanék bizonyos variációkat:
1.
Ne szereljük közvetlenül vastag “csapó” előtétre heli rig-et. Tény, hogy pár forintot spórolunk, ha kihagyjuk a leader használatát, azonban ne felejtsük el, hogy a végszerelék utolsó métere van kitéve a legnagyobb igénybevételnek, akár a kagylók, akár a fárasztás által. Ráadásul a monofil zsinóron szinte lehetetlen halkímélő megoldással megütköztetni a felső gumigyöngyöt, ami bedobáskor előkénkkel karöltve akár 5-6 méter magasra is csúszhat
2.
A gubancgátló csőre szakszerűtlenül erőltetett gumigyöngyök szakadás esetén vagy nem, vagy csak nagyon nehezen csúsznak le. Bár az ólmot el fogja hagyni, sajnos nagy eséllyel nem csak az előkénk marad a hal szájában, hanem koloncként a gubancgátló csövet is magával cipeli majd.
Iratkozz fel az új Youtube csatornánkra, ahol Imre rendszeresen új videós tartalommal fog várni!
3.
Ha egy mód van rá, ne leadcore-t, hanem leadert használjunk. Egyre szélesebb a paletta a leadcore-ok tekintetében is, és persze a gyártók többsége sajnos egyre olcsóbban próbál megoldást keresni a legyártásukra. Ennek örömére egyre vékonyabb az ólommag, ami külső erőhatásokra könnyen, több helyen megtörik, a nem kellően sűrű szövetet több helyen kilyukaszthatja, károsíthatja. Ezáltal akár már a dobásnál, rosszabb esetben fárasztásnál is elszakadhat a viseletes leadcore-unk, ami egy rosszul összeállított szerelék esetén ismét kolonchoz vezethet. Nem beszélve róla, hogy nagyon kevesen használják a leadcore-os szereléket annak megfelőlen, amire ki lett találva: utolsó méter teljes lesüllyesztése, annak érdekében, hogy a legóvatosabb halak se vehessék észre a végszerelékünket. (Tehát vagy laza zsinórral kéne várjuk a kapást, vagy zsinórsüllyesztőt kéne használnunk.)
4.
Amennyiben ügyesen összeállítottuk szerelékünket, ügyeljünk rá, hogy főzsinórunkhoz semmi esetben se kapcsokkal rögzítsük a kész szereléket, illetve a felső gumigyöngyöt sem sörétólommal, sem más fix megoldással ne ütköztessük meg, hiszen szakadáskor ezzel egy komplett ólmos végszereléket hagyunk a hal szájában. Egyik legalkalmasabb megoldás erre az egyszerű clinch csomó, mely adott esetben akadálytalanul engedi átcsúszni a gumigyöngyöt, és ezzel együtt az előkénket, így óvva a halat a felesleges tehertől.
Tehát most, hogy túlvagyunk azon, mit nem ajánlok, ejtsünk pár szót arról is, amiről a bejegyzés szól.
Semmilyen gyártót nem szeretnék reklámozni, mégis kénytelen vagyok márkát említeni, hiszen enélkül nem vagytok előrébb.
A Fox Submerge ólommentes szereléke nekem tökéletesen bevált. Kész, komplett végszerelékről beszélünk, amire csak az előkénket kell rögzíteni, miután a főzsinórhoz kötöttük és máris harcra kész.
Végólmunk mindenképpen forgóval ellátott legyen, hiszen az ólomkapocs (azaz a multi clip) önmagában nem akadályozná meg a zsinór tekeredését. A leader kellően sűrű szövésű, nem bomlik, állja a sarat. A gumiharang pedig elég lágy anyagú, mégsem szakad, könnyen ráhúzható a multi clipre és a forgóra.
Összegezve tehát, a heli rig teszi lehetővé a legnagyobb gubancmentes dobásokat, emellett óriási variációs lehetőség van benne. Egyszerűen és gyorsan cserélhetjük az ólmunkat, ugyanígy a horogelőkénket is, és szintén egy mozdulat változtatni a horog-ólom távolságot.
Következő írásomban részletesen bemutatom Nektek az ehhez tökéletesen passzoló horogelőke elkészítését.
Köszönöm, hogy olvastátok!
Sok sikert a vízparton,
Viktor és Mr Bojli
Szia.
Kezdőként érdeklődnék, hogy a heli rig szereléket, hogy rögzíted a főzsinorhoz?
Válaszodat köszönöm szépen.
Üdv,
Dani